Moss oppvekstportal

Tjenestenes rolle i helhetlig forebyggende arbeid

Når man har kunnskap om hverandres tjenester og ansvarsområder, kan vi gjennom samarbeid og samordning sørge for at barn, unge og familier blir sett og får den oppfølgingen de har behov for, så tidlig som mulig.

Begrepene tidlig innsats og forebygging

Tidlig innsats handler om vår evne og kompetanse til å tidlig identifisere utsatte barn og unge, finne gode tiltak og samhandle. Vi må være gode på både å fange opp barnet så tidlig som mulig helt fra livet i mors mage, men også oppdage vansker hos barn og unge tidlig i en risikoutvikling. Slik kan vi gjøre en forskjell på kort sikt og for fremtidsutsiktene til barnet eller ungdommen.

Forebygging handler om å redusere risikofaktorer for at noe uønsket skal skje, sosiale problemer, sykdom og død, og overlapper med helsefremmende innsats for å styrke trivsel, livskvalitet og -mestring. Forebygging beskrives på tre nivåer: 

  1. Indikativ forebygging – er tiltak/tjenester for noen få, og rettet mot barn med identifiserte problemer (f.eks. spesialpedagogiske tiltak).
  2. Selektiv forebygging – er tiltak/tjenester for noen barn/unge, og rettet mot de med kjent risiko (f.eks. barn av foreldre med psykiske utfordringer).
  3. Universell forebygging – er tiltak/tjenester rettet mot alle barn (f.eks. godt språkmiljø).

Tidlig innsats kan skje på alle tre nivåer, da forebygging ikke er bare tiltak, men også handler om vår evne og kompetanse til å tidlig oppdage og samhandle.

Tjenestenes ansvar og rolle

I Moss kommune har alle tjenester som møter barn, unge gravide eller foreldre et ansvar, men innsatsen arter seg ulikt avhengig av den enkelte tjenestes rolle i det helhetlige forebyggende arbeidet.

På indikert nivå handler forebygging f.eks. om at barnevernets arbeid så langt det er mulig, skal bidra til at barn og unger får vokse opp i sitt eget nærmiljø, hindre omsorgsovertakelse eller å plassere barn/unge utenfor hjemmet. Barneverntjenestens tiltak er utformet og rettet inn mot dette formålet.

Bildet viser to trekanter, hvor den ene er delt inn i tre nivåer av forebygging, hvorav universell er nederst, deretter selektert nivå i midten og indikert nivå øverst. Den andre trekanten er delt inn i ulike barnvernstiltak, gradert fra forebyggende nederst til plassering/tvangstiltak øverst.
Eksempel på hvordan tenke forebygging i barnevernskontekst

I Moss er levekårsutfordringer som dårlig råd og trangboddhet utbredt, og dette kan bidra til uhelse og mistrivsel. På selektivt nivå har vi derfor et mangfold av tjenester som på ulikt vis kan bidra i helhetlig forebygging. For barn og unge som vokser opp i sosioøkonomisk marginaliserte familier kan et viktig forebyggende arbeid f.eks. være at foreldrene får bistand til å få utdanning, inntekt og bolig, og hjelp til å håndtere egen helse. Barn og unges fritid er en sentral arena for mulig mestring og utvikling, som alle skal ha tilgang til. Særlig viktig kan dette være for barn og unge som strever med å mestre skolen.

Innenfor de ulike nivåene av forebygging har Moss kommune har følgende tjenester:

I Moss kommune er barnehagene, skolene, helsestasjon og skolehelsetjenesten grunnmuren i det universelle, helsefremmende forebyggende arbeidet for barn, unge og familier.

Gode overganger mellom barnehage, barneskole, ungdomsskole og videregående skole sikres gjennom prosedyrer som beskriver aktiviteter og samarbeid. Barn og unge tilbringer en stor del av oppveksten i barnehage, skole, SFO og bruker kultur og idrettstilbud i kommunen. Disse arenaene er derfor viktige for sosialisering, læring, utvikling av perspektiver og som normgiver. Ansatte og frivillige har god kjennskap til barna og deres familier og kan være en trygg relasjon for barna, som følger utviklingen deres over mange år. Forebyggende helsetjenester er sentrale i helsefremmende innsats gjennom å gi et tilbud tilgjengelig for alle barn, unge og gravide og delta i et bredt tverrfaglig samarbeid.

Barnehager i Moss

I Lov om barnehager heter det at «Barnehagen skal ha en helsefremmende og forbyggende funksjon og bidra til å utjevne sosiale forskjeller». Moss kommune jobber med faglig utvikling mellom private og kommunale aktører, som sikrer likeverdige universelle tjenester av høy kvalitet, uavhengig av eierform. Kommunen har en høy andel private barnehager og tett samarbeid med de private barnehagene er derfor svært viktig. Enhet barnehage er organisert med en egen avdeling for Pedagogisk veiledning og kvalitet (PVK) som initierer, koordinerer og sikrer gjennomføring av felles kompetanseheving for alle ansatte i barnehagene, uavhengig av eierform. Det er særlig fokus på kompetanse om inkluderende praksis og støttende strukturer for barna, slik at tiltak som iverksettes styrker kvaliteten og tilbudet for alle barn.

Mosseskolen

I Mosseskolen jobbes det aktivt med grunnleggende faktorer som over tid styrker barna og elevenes sosiale og faglige læring, gjennom systematisk kvalitetsarbeid. SIMM (Sammen om inkluderende miljø i Moss) er en flerårig satsing på kollektiv profesjonsutvikling og kompetanseheving, hvor alle ansatte jobber strukturert med å utvikle sine ferdigheter i skole- og klasseromsledelse. Fokus i SIMM er å styrke lærerrollen med blikk for elevenes trivsel, og evne til både å støtte barn enkeltvis i sosial og faglig læring og gjennom elevmedvirkning og verktøy til bruk i hele klasserommet. Målet er inkludering og trygghet, hvor alle barn skal oppleve en god hverdag i skolen. Pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT) bidrar  på systemnivå i Mosseskolens kvalitetsarbeid med kompetanse- og organisasjonsutvikling slik at opplæringstilbudet blir best mulig tilrettelagt og inkluderende. Laget rundt barnet og læreren er sentralt i tidlig innsats, og i Mosseskolen består dette interne støttesystemet av skolens ledelse, helsesykepleier og PPT. Ved behov utvides laget rundt barnet og en innlemmer da andre relevante tjenester i det lokale støttesystemet. Mosseskolen har lokalt utarbeidede rutiner for å følge opp barnets beste og rett til medvirkning, tilpasset opplæring og individuell tilrettelegging og retten til trygt og godt skolemiljø (opplæringslovens §§ 10, 11og 12).

Jordmortjenesten og helsestasjon 0-5 år

Helsestasjonens tilbud til gravide og familier med barn i alderen 0-5 år er gratis og tilgjengelig uten henvisning. Jordmortjenesten er del av helsestasjonen med ansvar for svangerskapsomsorgen. Jordmor har ansvar for å ivareta den gravide og familien frem til fødsel, og tilbyr svangerskapskontroller. Jordmor samarbeider med helsesykepleier om foreldreforberedende kurs og barselomsorgen, hvor det tilbys hjemmebesøk etter fødsel og oppfølging av gravide og nybakte familier. Helsestasjonen har ansvar for barn fra 0–5 år og deres familier, og hovedoppgavene er å fremme helse, forebygge sykdom og fange opp tidlige tegn på mistrivsel eller skjevutvikling. Helsestasjonen sikrer tidlig oppdagelse ved å tilby 12 faste konsultasjoner de første 18 månedene med oppfølging av vekt, lengde, hodeomkrets, syn, hørsel, motorikk, språk og psykomotorisk utvikling. Det er mulighet for ekstra konsultasjoner og oppfølging ved behov. Helsestasjonen gir foreldre veiledning og tar opp temaer som barns naturlige utvikling, samspill, kosthold, søvn, fysisk aktivitet, psykisk helse, rusmiddelbruk, vold og omsorgssvikt. Det gis tilbud om vaksiner i tråd med barnevaksinasjonsprogrammet. Helsestasjonen sørger for oppfølging og henvisning ved behov for ekstra støtte.

Skolehelsetjenesten

Skolehelsetjenesten er et helsetilbud i grunnskolen og på videregående skole som skal fremme elevenes helse, trivsel og læring i samarbeid med skolen. Tjenesten er en del av laget rundt barnet og skolens interne støttesystem, og deltar fast i tverrfaglige drøftingsmøter rundt enkeltelever. Skolehelsetjenesten bidrar til å forebygge sykdom og psykososiale utfordringer gjennom tilbud om helsesamtaler på 1. trinn (skolestartsamtale) og 8. trinn, vaksinering (2., 6., 7. og 10. trinn) og veiling og måling på 3. trinn. Skolehelsetjenesten bidrar i å styrke elevenes helsekompetanse og mestring av hverdagsutfordringer gjennom undervisning, veiledning og drop-in samtaler. Temaer kan være pubertet, seksuell helse, rus, mobbing, psykisk helse og sosiale medier. Skolehelsetjenestens fokus innen forebygging og tidlig intervensjon er særlig knyttet til å oppdage og følge opp psykiske plager, vold, overgrep og omsorgssvikt.