Forankring
Moss oppvekstportal er en del av kommunens satsning på prosjekt Oppvekstreform (2022-24), med forankring i kommunens øverste administrative ledelse og politisk støtte. Prosjektet ble satt i verk som svar på den statlige Barnevernsreformen fra 1.1.22 med formål å styrke arbeid med forebygging og tidlig innsats. Portalen bidrar til å gi en samlet oversikt over kommunens forebyggende tiltak og tilbyr ressurser for å styrke samordning av tjenestetilbud til barn og familier. Slik sett ivaretar Moss oppvekstportal langt på vei kravet til innhold i kommunes plan for forebygging av omsorgssvikt og atferdsproblemer, jf. barnevernsloven § 15-1 annet ledd.
Moss oppvekstportal er utviklet ved hjelp av Tilskudd til systematisk identifikasjon og oppfølging av utsatte barn fra Bufdir, og tar utgangspunkt i Nasjonal faglig retningslinje for tidlig oppdagelse av utsatte barn og unge. Retningslinjens formålet er å styrke oppdager- og handlingskompetansen hos ledere og ansatte i kommunen slik at utsatte barn og unge oppdages tidlig og får tilpasset hjelp og oppfølging. Den har anbefalinger både knyttet til kommunens ansvar i tidlig oppdagelse, og anbefalinger knyttet til ansattes ansvar fra kunnskap til handling.
Nasjonal faglig retningslinje for tidlig oppdagelse av utsatte barn og unge
Bakgrunnen for utarbeidelse av Nasjonal faglig retningslinje for tidlig oppdagelse av utsatte barn og unge (IS-2826, ISBN: 978-82-8081-601-6) er Opptrappingsplanen for rusfeltet, Prop. 15 S (2015–2016) hvor det står følgende: «I et samarbeid mellom Helsedirektoratet, Utdanningsdirektoratet, Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet, Politidirektoratet og Arbeids og velferdsdirektoratet skal det utarbeides en revidert veileder «Fra bekymring til handling». Målet er en kortfattet veileder med kunnskapsbaserte anbefalinger til kommunen for å styrke oppdager- og handlingskompetansen i alle ledd og sektorer. Den vil hovedsakelig innrette seg mot oppdager- og handlingskompetanse overfor barn, unge og foresatte.»
Målet med retningslinjen er at anbefalingene styrker oppdager- og handlingskompetansen hos ledere og ansatte i kommunen, slik at utsatte barn og unge oppdages tidlig og får tilpasset hjelp og oppfølging.
Retningslinjen vil ha en allmenn innfallsvinkel, slik at den vil ivareta alle barn og unge med mål om å nå utsatte barn og unge.
Identifisering og tiltak knyttet til gravide er ivaretatt i nasjonal faglig retningslinje for svangerskapsomsorgen.
Når det gjelder andre retningslinjer og veiledere til de ulike sektorene, vises det til nettstedene til de seks direktoratene som står bak retningslinjen.
Målgruppen for retningslinjen er:
- kommunens politiske og administrative ledelse
- ledere og ansatte i barnehage og skole
- ledere og ansatte i aktuelle tjenester og sektorer
- barn og unge mellom 0-24 år og deres foreldre
Retningslinjen retter seg også til samarbeidspartnere som politi, private virksomheter, frivillig sektor og andre som jobber med barn og unge.
I Moss oppvekstportal brukes retningslinjens begreper:
«Barn og unge» brukes om alle under 18 år. Dette gjelder også unge inntil 23 år som mottar ettervern fra barnevernet og elever i videregående opplæring ut det skoleåret de fyller 24 år.
«Utsatte barn og unge» er barn og unge med risiko for å utvikle problemer som kan lede til mangelfull grunnopplæring, med påfølgende utfordringer knyttet til utdanning, arbeid og helse, og som står i fare for fremtidig marginalisering (Strategi 0-24 samarbeid, 2018)
«Foreldre og foresatte» brukes om mor, far, eller andre som har daglig omsorg/foreldreansvar for barnet eller ungdommen.
«Bekymring» brukes om en skjønnsmessig vurdering basert på kjente beskyttelses- og risikofaktorer og tegn som gir grunnlag for bekymring. Begrepet defineres annerledes under barnevernloven, hvor det vises til kriterier for meldeplikten til barnevernet ved bekymring.
«Risikofaktorer» er forhold som øker risikoen for at barn og unges utvikling hindres eller hemmes, og kan være knyttet til barnet selv, til foreldre og/eller miljøet for øvrig. Tilsvarende brukes «beskyttelsesfaktorer» om forhold som demper risikoen for å utvikle problemer når risikofaktorer er til stede, som for eksempel positive familiemessige forhold (Helsedirektoratet, 2018).
Statlige føringer
Barnets beste er tatt inn i Grunnloven § 104 annet ledd. Grunnloven er overordnet alle andre lover og barnekonvensjonen gjelder foran annen norsk lov. Dette betyr at barnets beste gjelder på alle områder, også der det ikke står om barnets beste i den loven som regulerer akkurat dette området. Loven sier at barnets beste skal være et grunnleggende hensyn. Dette en sterk forpliktelse, og den gjelder ved alle avgjørelser og innebærer at barns interesser og behov skal tillegges stor vekt. Prinsippet om barnets beste gjelder både i enkeltsaker og for barn som gruppe.
Her er en del sentrale statlige føringer for kommunens helhetlige forebyggende arbeid rundt barn, unge og familier.
Barns rettigheter
Barnekonvensjonen er en internasjonal avtale mellom nesten alle land i verdenen. Den gir barn egne rettigheter.
- Barnekonvensjonen hentet fra barneombudet.
- Barnekonvensjonen i enkel versjon for barn og unge, hentet fra barneombudet.
Barnelova er en norsk lov om rettsforholdet mellom barn og foreldre. Den inneholder blant annet regler om hvem som regnes som foreldre til et barn, foreldreansvaret, samværsrett og om barns rettigheter.
Barnets beste – veileder for NAV ansatte for å sikre at barneperspektivet ivaretas
Pårørendeveilederen beskriver pårørendes rettigheter og helse- og omsorgstjenestens plikter og gir anbefalinger om god praksis. Veilederen omfatter alle pårørendegrupper, og inkluderer familie, ungdom og barn som pårørende.
Forebygging og tidlig innsats
Nasjonal faglig retningslinje
Svangerskapsomsorgen – Helsedirektoratet
Helsestasjon, skolehelsetjeneste og helsestasjon for ungdom – Helsedirektoratet
Nasjonale faglige råd
Bruker- og pårørendemedvirkning i rus- og psykisk helsefeltet – Helsedirektoratet
Nasjonalt forløp
Nasjonalt forløp for barnevern – implementering og erfaringer | Bufdir
Prioriteringsveileder
Psykisk helsevern for barn og unge – Helsedirektoratet
Veileder
Psykisk helsearbeid barn og unge – Helsedirektoratet
Tidlig samtale om alkohol og levevaner – Veiviser for helsepersonell i svangerskapsomsorgen.pdf
Nasjonal veileder for forebygging av radikalisering og voldelig ekstremisme – regjeringen.no
Nasjonale satsninger / prosjekter:
Nasjonalt program for rusforebyggende arbeid blant barn og unge – Helsedirektoratet
Opptrappingsplan for psykisk helse (2023–2033) – Helsedirektoratet
Samarbeid og samordning
Stortinget har vedtatt lovendringer gjeldene fra 1. august 2022; nye bestemmelser om samarbeid, samordning og barnekoordinator i 14 velferdstjenestelover.
Nasjonal veileder: Samarbeid om tjenester til barn, unge og deres familier. I denne veilederen omtales ansvar og plikten til å samarbeide på system- og individnivå og samordning slik det er presisert i følgende lover:

Rundskriv: Barnevern og helse-og omsorgstjenestenes – samarbeid til barnets beste avklarer ansvar, oppgaver og plikt til å samarbeide både generelt og i enkeltsaker innenfor rammen av reglene om taushetsplikt, opplysningsrett og opplysningsplikt
Taushetsplikt
Veileder som tar for seg reglene om taushetsplikt, opplysningsrett og opplysningsplikt innenfor de fleste forvaltningsområdene: Taushetsplikt, opplysningsrett og opplysningsplikt i forvaltningen – en veileder – regjeringen.no
Veileder til lov og forskrift, som omtaler taushetsplikt til helsepersonell og andre ansatte i helse- og omsorgtjenesten: Taushetsplikt og opplysningsplikt – Helsedirektoratet
Kommunale føringer
Planstrategi for Moss (2024-2027) viser prioritering av hvilke planer kommunen trenger for å fremme ønsket utvikling i Moss. I perioden er kommunens visjon; Mangfoldige Moss – skapende, varmere, grønnere og kommuneplanens samfunnsdel førende for plan- og utviklingsoppgaver. FNs bærekraftsmål ligger til grunn for planarbeidet, som skal være kunnskapsbasert og bygge på bred medvirkning og innbyggerdialog.
Her er kommunale føringer og kunnskapsgrunnlag relevant for det helhetlige forebyggende arbeidet rundt barn, unge og familier.
Kommuneplanens samfunnsdel 2020-2030
Kommuneplanens samfunnsdel har tre innsatsområder og hovedmål.
- Levekår og folkehelse
Hovedmål: I Moss er alle inkludert og opplever tilhørighet, trygghet og mestring - Verdiskaping og kompetanse
Hovedmål: I Moss har vi et bærekraftig næringsliv med nyskaping og høy arbeidsdeltakelse for alle grupper av befolkningen - Klima og miljø
Hovedmål: I Moss tar vi ansvar for våre ressurser, vår natur og det globale klimaet slik at framtidens generasjoner kan ha minst like god livskvalitet som oss
Folkehelseoversikt
Lov om folkehelsearbeid (folkehelseloven) pålegger kommunen å ha oversikt over befolkningens helsetilstand, og de positive og negative faktorer som påvirker denne. Blant annet vektlegges det at oversikten skal ligge som grunnlag for kommunenes planlegging og styring, herunder planstrategi. Moss kommunes oversikt over befolkningens helsetilstand inngår i kunnskapsgrunnlaget.
I vårt kunnskapsgrunnlag presenterer vi statistikk og data om Moss kommune. Formålet har vært å samle kunnskap som er nyttig og relevant for både innbyggere, administrasjon og politikere.
Overordnede planer
- Økonomiplan 2025-2028
Økonomiplanen er den overordnede operative delen av kommunens planhierarki. Det er gjennom økonomiplanen (som har et fireårs perspektiv) og gjennom årsbudsjettet at intensjonene i kommuneplanen og i strategiske temaplaner realiseres gjennom kommunestyrets vedtak.
- Leveår og livskvalitet i et livsløpsperspektiv 2020-2032
Målet med kommunedelplanen er å samle Moss kommune på tvers av sektorer, organisasjoner og fagmiljø, med hensikt å utvikle en felles forståelse og retning i det forebyggende og helsefremmende arbeidet for å løse levekårsutfordringer i kommunen.
- Medvirkningsplan 2024-2030
Medvirkningsplanen omhandler medvirkning på system- og gruppenivå. Planen er et internt styringsverktøy for hvordan Moss kommune skal arbeide med involvering, medvirkning og samskaping.
- Boligpolitisk plan 2024-2035
Bolig handler om livskvalitet, folkehelse og sosial bærekraft. Boligpolitisk plan har fire satsingsområder: Et variert boligtilbud, inkluderende nærmiljøer, boligsosialt arbeid og universell utforming.
- Strategisk plan for kommunalområdet kultur, oppvekst, aktivitet 2022-2026
Strategiplanen beskriver fire satsingsområder som støtter kommunalområdet kultur, oppvekst og aktivitet ambisjon om å i fellesskap bidra til deltakelse for alle, like muligheter og varig endring av rotårsakene til utenforskap.
Planer innen levekår og folkehelse
SLT handlingsplan slt-handlingsplan-2020-2024-endelig-vedtatt-kommunestyret-170920.pdf
Fokuset i denne handlingsplanen er videreutvikling av det rus- og kriminalitetsforebyggende samarbeidet mellom kommunale enheter, politi og andre statlige og fylkeskommunale organer, samt frivillige organisasjoner og lokalt næringsliv gjennom SLT-modellen. Oversikt på tiltak. 2020 til 2024,
Handlingsplan mot vold i nære relasjoner i Mosseregionen Moss, Råde og Våler 2022 – 2025 Handlingsplanen skal være et verktøy for å styrke og samordne innsatsen mot vold i nære relasjoner i kommunene Våler, Råde og Moss
uten-vold-handlingsplan-0922.pdf
temaplan-for-habilitering-rehabilitering-nye-moss-2019-2024_260819.pdf
Denne planen viser hvordan Moss kommune har tenkt å ivareta sitt ansvar for habilitering og rehabilitering, slik det fremgår av lov om kommunale helse- og omsorgstjenester og forskriften om habilitering og rehabilitering, individuell plan og koordinator. 2020-2024
strategisk-plan-for-parorendearbeid-for-kommunalomradet-helse-og-mestring-2022-2026.pdf
kommunens pårørendearbeid, og som gir informasjon om satsningsområdene til ansatte og innbyggerne i kommunen.
strategisk-plan-for-psykisk-helse-moss-kommune-2023-2027.pdf Peker på ansvar for Kommunens tilbud til barn og ungdom med psykiske utfordringer, plager og lidelser ligger itl KOA gis av helsestasjonen, skolehelsetjenesten og familieteamet i enhet kultur, aktivitet og mestring. Moss kommunes tilbud om psykiske helsetjenester til barn og unge vil derfor ikke behandles i denne strategiske planen
Planer for skole og barnehage
Kvalitetsplan barnehage
Strategiplan skole